Siq II

W czasach nabatejskich i rzymskich Siq wyłożony był dużymi płaskimi blokami twardego piaskowca tworzącymi brukowaną drogę, której fragmenty zachowały się w wielu miejscach po dzień dzisiejszy.

Pozostałości brukowanej drogi biegnącej przez Siq
Pozostałości brukowanej drogi biegnącej przez Siq

Na ścianach wąwozu dostrzec można kilkadziesiąt nisz wotywnych i kommemoratywnych wyrzeźbionych w skale, zawierających wyobrażenia bóstw nabatejskich w formie prostokątnych betyli.

Nisza komemoratywna na ścianie Siqu
Nisza wotywna na ścianie Siqu

Jedną z pierwszych a zarazem najciekawszych jest wotywna nisza z obeliskiem (ledwo już dziś widocznym) stojącym pomiędzy dwoma pilastrami podtrzymującymi klasyczne belkowanie z trójkątnym przyczółkiem, ponad którym stoi sześć niewielkich betyli symbolizujących bóstwa. Wprawne oko na belkowaniu dostrzec może silnie zerodowane girlandy lub… egipski dysk solarny z rozpostartymi skrzydłami.

Nisza z betylami symbolizującymi nabatejskie bóstwa
Nisza z betylami symbolizującymi nabatejskie bóstwa

Równie interesująca nisza wykuta została w wolno stojącym fragmencie skały mniej więcej w połowie długości wąwozu. Prawie dwuipółmetrowej wysokości wnęka obramowana jest pilastrami podtrzymującymi klasyczne belkowanie z fryzem doryckim. We wnętrzu wykute zostały dwa betyle – schematyczne przedstawienia bóstw, prawdopodobnie Duszary i Al-Uzzy. „Większe” bóstwo posiada zaznaczone schematycznie oczy oraz nos. Archeolodzy uważają, że nisza została wykuta w I wieku n.e., prawdopodobnie w czasie rządów Malichusa II.

Nisza z dziesięcioma betylami
Nisza z dziesięcioma betylami

Warta chwili postoju jest także szeroka nisza zawierająca dziesięć ustawionych w rzędzie stel (widoczna po prawej – północnej stronie, na wysokości ok. 4 m); największemu betylowi w środku, z prawej strony towarzyszą trzy średniej wielkości przedstawienia, z lewej zaś – sześć małych.

Skalna ściana w wykutymi niszami
Skalna ściana w wykutymi niszami
Nisza z boginią siedzącą na tronie flankowanym przez dwa lwy. Poniżej widoczna jest inskrypcja
Nisza z boginią siedzącą na tronie flankowanym przez dwa lwy. Poniżej widoczna jest inskrypcja

Nieco dalej po lewej stronie zwróćmy uwagę na całą serię nisz, wśród których wyróżniają się te z półkulistym betylem (omfalos?), oraz nisza, w której postać kobieca (być może bogini Al-Uzza) flankowana jest przez dwa lwy lub lamparty. Poniżej tej drugiej widoczna jest również inskrypcja wymieniająca niejakiego Sabinusa, syna Aleksandrosa, bez wątpienia greckiego kupca przybyłego do Petry.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s