Tryklinium Lwów

Spacer rozpoczynamy tuż przy muzeum w centrum Petry, skąd kierujemy się na północ. Idąc początkowo trudną, piaszczystą drogą, podziwiać możemy pojedyncze, wykute w skale fasady grobów zarówno w samej dolinie, jak i na zboczach gór M’eisrah (widocznych po prawej stronie).

Początek Wadi ed-Deir

Po lewej stronie mijamy pozostałości wykutych w skale domostw i magazynów, w których obecnie miejscowi Beduini urządzili sobie parkingi dla współczesnych „dromaderów” marki Toyota lub Isuzu. Po ok. 5 minutach dochodzimy do skalnej ścieżki, która niebawem zacznie się stromo wspinać ku górze.

Początek drogi procesyjnej wzdłuż Wadi ed-Deir

Wkrótce po lewej stronie zauważymy niewielką odchodzącą wadi, prowadzącą do Tryklinium Lwów. Jego nazwa pochodzi od dwóch reliefów przedstawiających te królewskie zwierzęta, flankujących wejście do sali biesiadnej. Czy symbolizują one jakieś bóstwa (np. Al-Uzza), czy też pełniły tylko funkcje dekoracyjne tego się już nie dowiemy.

Wadi z wykutą fasadą Tryklinium Lwów
Tryklinium Lwów

Stojąc przed fasadą tryklinium zwróćmy uwagę na bogactwo elementów dekoracyjnych: bogato zdobione korynckie kapitele nad bocznymi filarami składającymi się z pilastrów i ćwierćkolumn, trójkątny przyczółek z trzema urnami na szczycie, fryz tryglifowo-metopowy, gdzie w skrajnych metopach nad filarami umieszczone są przedstawienia głów Gorgony/Meduzy. Całości dopełnia bogato zdobiony tympanon przyczółka – niestety słabo zachowany do naszych czasów. Stylistycznie fasadę tryklinium można datować na drugą połowę I wieku n.e. Na lewo od fasady tryklinium znajduje się wykuty w skale betyl, zapewne symbolizujący boga Duszarę.

Fasady grobowców położonych na lewo od Tryklinium Lwów
Fasada Tryklinium Lwów

Jeszcze dalej na lewo widoczne są dwie kolejne fasady grobowców, niegdyś bogato dekorowane, jednak obecnie rozróżnić można jedynie zdobiące je pilastry. Mimo to zwróćmy uwagę na grobowiec z lewej strony. Powyżej wejścia zachowały się wykute w skale negatywy fryzów i przyczółka. Zapewne niegdyś fasada tego grobowca dekorowana była elementami architektonicznymi wykonanymi w stiuku, który odpadł niestety od ściany i nie dotrwał do naszych czasów.

Gdybyśmy z jakichś względów pominęli wadi z Tryklinium Lwów, to jeszcze raz zabytek ten możemy zobaczyć po lewej stronie ścieżki, zaraz po przejściu pod zwalonym fragmentem skały.